رزمي(حامدرحيمي پنجكي) رزمي(حامدرحيمي پنجكي) .

رزمي(حامدرحيمي پنجكي)

حامدرحيمي پنجكي&&&ورزش)

دانشي ميان رشته‌اي است كه به بررسي داده‌هاي دو دانش حركت‌شناسي و روان‌شناسي مي‌پردازد. اين رشته هم‌زمان به بررسي چگونگي تأثير عوامل روانشناختي بر عملكرد آدمي و همين‌طور چگونگي مشاركت تأثيرات ورزش و تمرين‌هاي ورزشي بر عوامل روانشناختي و جسمي مي‌پردازد.

اثرات شخصي ورزشويرايش

ورزش در پيشگيري از افسردگي و بالا بردن روحيهٔ عمومي فرد مؤثر است. در ميانهٔ انجام فعاليت بدني، توليد يك مادهٔ شيميايي از بدن به نام «سروتونين» بيشتر مي‌شود. كاهش سرتونين در بدن با افسردگي مرتبط است و داروهاي ضد افسردگي نيز در جهت افزايش اين ماده در بدن عمل مي‌كنند؛ بنابراين در ميان افرادي كه به‌طور مرتب ورزش مي‌كنند، احتمال ابتلا به افسردگي كاهش مي‌يابد.

از طرفي با ورزش كردن، توليد «اندورفين» و «اپي نفرين» و «سيتوكين‌ها» نيز افزايش مي‌يابد و اين مواد به‌طور طبيعي باعث بالا بردن سطح هوشياري و روحيهٔ عمومي فرد شده و احساس انرژي و شادابي بيشتري براي انجام كارهاي روزمرهٔ زندگي به شخص ورزشكار اعطا مي‌كنند. ورزش كردن روزانه به افزايش متابوليسم بدن و سطح كارايي فرد ورزشكار اضافه مي‌كند و معمولاً افراد ورزشكار فعالتر، شادابتر، روحيه مثبت بالا و هوشيارتر نسبت به بقيه افراد مي‌باشند. ضمناً كمبود ويتامين د بر كيفيت عملكرد ورزشي به‌ويژه سيستم تنفسي بدن بشدت تأثيرگذار مي‌باشد كه لازم است با انجام آزمايش خون سطح اين ويتامين در بدن چك شود.

اثرات اجتماعي ورزشويرايش

مسلماً يك شخص ورزشكار با تنبلي و كسالت بيگانه است و علاوه برداشتن اندامي متناسب از روحيهٔ بالا و شادابي نيز برخوردار است و اين موفقيت، ارتباطات وي را در زندگي روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع يا محيط كار تضمين مي‌كند. كارفرمايان در به‌كارگيري افراد، اين معيارهاي مهم را در نظر خواهند گرفت؛ بنابراين يك شخص سالم و تندرست، از موقعيت و پيشرفت شغلي بهتري نسبت به افراد چاق و كم‌تحرك برخوردار خواهد بود.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۴ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حاپدرحيمي پنجكي (فناري)

فناوري نقش مهمي در ورزش‌ها دارد كه به سلامت يك ورزشكار، تكنيك‌هاي يك ورزشكار يا ويژگي‌هاي تجهيزاتي كه از آن‌ها استفاده مي‌كند، مربوط مي‌شود. تجهيزات— چون ورزش‌ها به‌طور رقابتي رشد يافته‌اند، احتياج براي تجهيزات بهتر افزايش يافته‌است. كلوب‌هاي گلف، راكت‌هاي بيس بال، توپ‌هاي فوتبال، اسكيت‌هاي هاكي، و تجهيزات ديگر به‌طور قابل ملاحظه‌اي با اعمال فناوري جديد عوض شده‌اند.

بهداشت و سلامتي— از چگونگي تغذيه تا معالجه زخمي‌ها، كه به اطلاعات در مورد بدن انسان در آن زمان‌ها بستگي داشته، يك حالت و خصوصيات ورزشكار بالقوه افزايش يافته‌است. حالا ورزشكارها قادر هستند كه تا سنين بالاتري بازي كنند، بسرعت زخم‌هاي خود را مداوا كنند، و بيشتر و بهتر از ورزشكاران نسل‌هاي قبلي آموز دستورالعمل‌ها— فناوري پيشرفته فرصت‌هاي جديدي براي تحقيق در مورد ورزش‌ها به‌وجود آورده‌است. حالا امكان آناليز جنبه‌هاي ورزش‌ها كه قبلاً خارج از درك و فهم بودند، امكان‌پذير است. با امكان ضبط حركات براي ثبت حركات ورزشكار، يا استفاده از يك كامپيوتر پيشرفته براي نمايش سناريوي مدل فيزيكي، به‌طور فزاينده‌اي توانايي ورزشكاران را در مورد درك آنچه كه آن‌ها انجام مي‌دهند و چگونه مي‌توانند اين اعمال خود را بهبود بخشند فراهم شده‌است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۴ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي(ورزش )

انرژي مورد نياز براي يك ورزشكار به عوامل مختلفي مثل خصوصيات فردي ورزشكار (قد، وزن، جثه فرد، جنس، سن و بلوغ)، مدت ورزش، نوع و شدت ورزش و شرايط جغرافيايي محل زندگي فرد و شرايط روحي و رواني فرد بستگي دارد. به‌طور كلي طي فعاليت ورزشي از يك طرف ميزان متابوليسم پايه (BMR) افزايش مي‌يابد و از طرف ديگر فعاليت فرد زياد مي‌شود؛ بنابراين مقدار نياز انرژي بين ۳ تا ۶ هزار كيلو كالري در روز توصيه مي‌شود. براي ورزش‌هاي سنگين مثل اسكي، ماراتن و ورزش‌هاي تيمي حداكثر انرژي لازم است كه براي اين نوع ورزش‌ها توصيه مي‌شود ۷۵–۷۰ درصد كالري رژيم از منبع كربوهيدرات كه قسمت اعظم آن از نوع كمپلكس مي‌باشد تأمين گردد.

در ورزش‌هايي كه انرژي زيادي در مدت كوتاه نياز دارند مثل كشتي و شناي ۵۰ متر، ميزان نياز انرژي بين ۵۰۰–۳۰۰۰ كيلو كالري است. كمترين ميزان نياز به انرژي مربوط به فعاليت‌هاي ورزشي با شدت كم و مدت طولاني يا ورزش‌هايي كه با شدت زياد و مدت كم انجام مي‌شود است. ورزش‌هايي مثل پرش طول، پرش ارتفاع، پرتاب ديسك، پرش با نيزه و غيره… به‌طور كلي ميزان نياز انرژي براي زنان ورزشكار ۱۰ درصد كمتر از مردان ورزشكار مي‌باشد. در اين‌گونه ورزش‌ها بدن نياز به ريكاوري و مواد معدني و مغذي لازم را دارد.

پروتئينويرايش

پروتيين براي رشد و بازسازي، انقباض عضلاني و گاهي توليد انرژي براي ورزشكاران لازم است. اما مصرف زياد پروتيين بر قدرت عضلاني نمي‌افزايد (فقط حجم عضلات را زياد مي‌كند) و توصيه مي‌شود ۱۵–۱۲ درصد انرژي مصرفي بايستي از منبع پروتيين تأمين شود. چون نياز ورزشكاران به انرژي افزايش مي‌يابد، بنابراين مقدار پروتيين مورد نياز براي فعاليت‌هاي ورزشي حداكثر ۵/۱ گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در روز است كه در مورد پروتيين مصرفي توصيه مي‌شود.

نسبت پروتيين حيواني به گياهي ۶۰ به ۴۰ مي‌باشد و نوع پروتيين مصرفي بهتر است از گوشت‌هاي كم چربي (گوشت سفيد مثل مرغ و ماهي) و بيشتر به صورت كبابي يا آب‌پز باشد. سفيده تخم مرغ و لبنيات كم چربي نيز از منابع خوب پروتيين هستند. جگر منبع خوبي از پروتيين، آهن، فسفر، ويتامين‌هاي گروه AوB مي‌باشد. اما به دليل اينكه غني از اسيدهاي نوكلييك، تركيبات پورين‌دار و كلسترول است، مصرف آن بيش از هفته‌اي يك بار توصيه نمي‌شود. بايد به اين نكته توجه كرد كه مصرف زياد پروتيين باعث ايجاد عوارضي مثل از دست دادن كلسيم، خشكي بدن، ايجاد نقرس، دهيدراتاسيون يا كاهش آب بدن، كنونريس و اختلالات كليوي مي‌شود.

چربيويرايش

جهت توليد انرژي براي فعاليت‌هايي كه مدت زيادي طول مي‌كشد سوختن مواد حاوي چربي ضروري است. با طولاني شدن ورزش، اسيدهاي چرب آزاد از ذخاير بافت چربي رها مي‌شوند و براي مصرف عضلات به عنوان سوخت استفاده مي‌شوند.

عضلات در ۶۰ تا ۹۰ دقيقه ابتداي ورزش از گلوكز و گليكوژن ذخيره شده‌استفاده مي‌كنند و پس از ۹ دقيقه اسيدهاي چرب آزاد جهت سوخت مصرف مي‌شوند. تحقيقات نشان داده‌است كه چربي زياد در رژيم غذايي باعث كاهش قدرت ورزشكاران مي‌شود. در تحقيقي كه روي دوچرخه سواران انجام گرفته مشاهده شده دوچرخه سواراني كه غذاي مصرفي آن‌ها غني از كربوهيدرات پيچيده (نان‌هاي سبوس دار، پاستا و…) و محدود از چربي بوده، تا ۲۴۰ دقيقه دوچرخه‌سواري كرده‌اند. در حالي كه در نتيجه خوردن غذاي چرب مقاومت آن‌ها كم شده و حداكثر تا ۷۵ دقيقه توانسته‌اند فعاليت دوچرخه سواري داشته باشند. به‌طور كلي چربي مصرفي بايد كمتر از ۲۵ درصد كالري رژيم باشد كه از اين مقدار ۱۰ درصد آن به اسيدهاي چرب غير اشباع حاوي چند باند دوگانه (روغن گياهي مايع) اختصاص داده شود.

آبويرايش

آب تنها ماده‌اي است كه كمبود يا فقدان آن تهديد جدي براي سلامتي است. به‌خصوص در فعاليت‌هاي ورزشي فقدان آب يا كمبود آب سبب خستگي زودرس ورزشكار مي‌شود. نقش آب براي فعاليت قلب و عروق، متابوليسم مواد مغذي، سيستم تنظيمي حرارت بدن و همچنين دفع مواد زايد حاصل از متابوليسم سلولي است. از طرف ديگر انتقال آب از داخل به خارج از سلول و بالعكس متضمن جابجايي يون‌هاي سديم، پتاسيم، كلرومنيزم است. هر چند كه عرق يك تركيب هيپوتونيك (رقيق) است و غلظت سديم، پتاسيم و كلر در عرق كمتر از خون است، وليكن در فعاليت‌هاي طولاني مدت تعريق زياد سبب افزايش غلظت خون و در نتيجه خستگي و عدم توان ورزشي مي‌شود. مصرف نوشيدني‌ها و تركيب آن در فعاليت‌هاي ورزشي به عواملي مثل حرارت محيط، رطوبت محيط، خصوصيات مورفولوژيك و بيوشيميايي فرد و شدت و مدت ورزش بستگي دارد. توصيه مي‌شود كه مصرف روزانه آب براي هر نفر بين ۶ تا ۸ ليوان باشد.

به‌طوركلي توصيه مي‌شود قبل از مسابقات ورزشي حدود ۵۰۰–۴۰۰ سي سي از نوشيدني‌هاي مختلف كه حاوي گلوكز است، استفاده شود و گاهي اوقات كمي الكتروليت به اين نوشيدني‌ها اضافه شود.

مواد معدنيويرايش

در حين فعاليت‌هاي ورزشي نياز به مصرف بسياري از مواد معدني در ورزشكاران افزايش مي‌يابد. به عنوان مثال نياز به كلسيم در ورزشكاران زيادتر مي‌شود زيرا كلسيم در افزايش دانسيته استخواني، از بين رفتن استرس‌هاي ناشي از ورزش و افزايش توان ورزشي نقش بسزايي ايفاد مي‌كند. نياز به منيزيم افزايش مي‌يابد زيرا منيزيم در متابوليسم مواد مغذي و توليد انرژي شركت مي‌كند. نياز به فسفر افزايش مي‌يابد به دليل اينكه فسفر در تنظيم انرژي به صورت ATP، تعادل اسيد و باز و در نتيجه افزايش توان ورزشي مؤثر است.

نياز به «روي» افزايش مي‌يابد زيرا روي جزء ساختماني بسياري از آنزيم‌هايي است كه در متابوليسم مواد مغذي شركت مي‌كنند و همچنين به همراه مس و آهن در سنتز هموگلوبين و خونسازي شركت مي‌كند. نياز به مصرف مس به دليل نقشي كه در بالا بردن درصد جذب آهن، سنتزميلين و فسفر ليپيدها، استحكام بافت پيوندي و همين‌طور آزادسازي انرژي از مواد مغذي دارد افزايش مي‌يابد؛ و بالاخره نياز به آهن به دليل نقشي كه آهن در انتقال اكسيژن به صورت هموگلوبين و ميوگلوبين و خونسازي دارد بيشتر مي‌شود؛ بنابراين مواد معدني در تأمين سلامت ورزشكاران از جايگاه ويژه‌اي برخوردار هستند.

ويتامين‌هاويرايش

مصرف ويتامين‌ها بايد در ورزشكاران جهت افزايش توان ورزشي و كاهش خستگي ناشي از ورزش افزايش يابد. اين گروه از مواد مغذي هرچند نقش انرژي‌زايي ندارند و ليكن به صورت كوآنزيم در متابوليسم مواد مغذي شركت مي‌كنند. به عنوان مثال ويتامين‌هاي B2،B1،B3 همگي براي انرژي‌زايي نقش مهمي دارند. مصرف ويتامين B6 بايد در بدن سازان بيشتر شود چون اين ويتامين نقش مهمي در سنتز پروتيين‌ها بر عهده دارد. كمبود ويتامين B۱۲ و اسيد فوليك در ورزشكاران گياهخوار كه براي چند سال اين رژيم را داشته‌اند شايع است و مصرف مكمل براي اين گروه توصيه مي‌شود.

در فعاليت‌هاي ورزشي نياز به ويتامين‌هاي E, A و C نيز به دليل نقش آنتي‌اكسيداني كه دارند افزايش مي‌يابد، زيرا در نتيجه ورزش فرايند اكسيداتيو (ورزش‌هايي كه در آن اكسيژن زيادي مصرف مي‌شود) در عضله افزايش مي‌يابد و منجر به افزايش توليد پراكسيدهاي چربي و راديكال‌هاي آزاد مي‌گردد. نتايج مطالعاتي كه روي ورزشكاران صورت گرفته نشان مي‌دهد كه مصرف اين سه ويتامين براي مدت ۳ تا ۴ هفته از طريق برنامه غذايي سبب كاهش ميزان آنزيم‌هاي كراتين فسفوكيناز (CRK) و لاكتات دهيدروژناز (LDH) مي‌گردد كه كاهش اين دو آنزيم سبب افزايش توان ورزشي مي‌شود.

فعالا

هنگامي كه آپارتايد رويه سياسي آفريقاي جنوبي بود بسياري از افراد ورزشكار بخاطر خواست وجدان خود در رقابت‌هاي ورزشي در آنجا حاضر نمي‌شدند. بعضي اين رويه را مشاركت مؤثري در فروپاشي و اضمحلال آپارتايد در آن منطقه مي‌دانند و بعضي فكر مي‌كنند كه اين كار عمر آن رويه را طولاني كرده و تأثيرهاي بدي بجا گذاشته‌است.

در تاريخ ايرلند ورزش‌هاي ايرلندي محلي به ناسيوناليسم فرهنگي مربوط شده‌اند. تا نيمه قرن بيستم ميلادي يك شخص مي‌توانست از شركت در بازي فوتبال ايرلندي، هاكي يا ورزش‌هاي ديگري كه توسط انجمن ورزشكاران ايرلندي قبول شده بودند به دليل شركت در فوتبال يا بازي ديگر حمايت شده از طرف بريتانياي كبير از بازي در تيم‌هاي محلي محروم شود. تا زمان اخير GAA به محروم سازي در بازي فوتبال و اتحاديه راچبي در بازي‌هاي محلي ايرلندي ادامه مي‌داد. اين محروم سازي هنوز اعمال مي‌شود، اما براي بازي فوتبال و راچبي كه در پارك كروك بازي مي‌شود تا زماني كه جاده لانسداو تعمير مي‌شود، اجازه داده شده‌است. تا زمان اخير تحت قانون ۲۱ از GAA اعضاي نيروهاي امنيتي انگلستان و اعضاي اعضاي خانواده سلطنتي انگلستان از بازي در تيم‌هاي ايرلندي محروم بودند اما، توافق‌نامه روز جمعه خوب در سال ۱۹۹۸ به واقعه اين محروم سازي پايان داد.

ناسيوناليسم اغلب شواهدي عمومي براي ايجاد خشوند در ورزش‌ها يا در گزارش افرادي است كه در تيم‌هاي ملي رقابت مي‌كنند يا نكته پردازان و حضاري كه مي‌توانند يك مشاهده پارتيزاني نشان دهند مي‌باشد. اين گرايش‌ها بر خلاف اصول بنيادي خود ورزش‌ها است كه آن را بخاطر خودش و لذت بردن از شركت در آن جالب مي‌داند، است.

ورزش‌ها وابستگي‌ها و ارتباطات بسياري با هنر دارند. اسكيت روي يخ و تاي چي، براي مثال ورزش‌هايي هستند كه با نمايش‌هاي هنري در اساس خود نزديك مي‌باشند. تماشاي اين فعاليت‌ها با تجربه تماشاي رقص باله نزديك و يكسان است. به‌طور مشابه، فعاليت‌هاي ديگري هستند كه وجوه ورزشي و هنري در عمل و اجراي خود شامل مي‌باشند، مانند عمليات هنري، ژيمناستيك هنري، بدن سازي، پاركور، يوگا، بوسابول، پرش با اسب و غيره. شايد بهترين مثال گاوبازي تورئو است كه در اسپانيا در صفحات هنري روزنامه‌ها گزارش مي‌شود.

اين حقيقت كه هنر خيلي به ورزش‌ها نزديك است به‌طوري‌كه در بعضي وضعيت‌ها محتملا با طبيعت ورزش‌ها ارتباط دارند. تعريف «ورزش» كه در بالا ذكر شده اين عقيده را توسعه داده كه يك فعاليت كه اجرا و عمل مي‌شود فقط براي منظورهاي عمومي و معمولي نمي‌باشد، براي مثال، اجراي آن‌ها براي احراز موقعيت‌ها نيست، اما اجراي آن‌ها بخاطر خودشان و به روشي كه بهتر مي‌توانند اجرا شوند، مي‌باشد.

اين مورد خيلي مشابه به مشاهده عمومي و همگاني از ارزش‌هاي تجليل هنري است كه به عنوان بعضي چيزهاي گفته شده در بالا با ارزش‌هاي عملكردي جدي از استفاده معمولي از موارد نتيجه مي‌شود؛ بنابراين يك تجليل از ارزش‌هاي هنري يك اتومبيل خوش شانس است كه فقط مسير Aتا B را طي نمي‌كند بلكه ما را از استفاده از آن شاد و خوشحال و آماده مي‌كند و روحيه شاد و شادابي مي‌بخشد.

به همان طريق يك قابليت ورزشي مانند پرش فقط ما را براي استفاده از روش‌هاي مناسب براي پرش و اجتناب از موانع يا گذشتن از روي رودخانه‌ها خوشحال و راضي نمي‌كند.. آن ما را بخاطر توانايي، مهارت و سبكي كه نشان داده مي‌شود خوشحال و شاد مي‌كند.

هنر و ورزش احتمالاً در زمان يونان باستان هنگامي كه ژيمناستيك و ساليستنيك با تجليل و تحسين از خدايان و تقدير از زيبايي و هنر بدنسازي، شجاعان و كوه‌هاي آرت كه توسط شركت كنندگان نمايش داده مي‌شدند، به‌طور واضحي ارتباط داده شده‌اند. واژه مدرن «هنر» به عنوان مهارت به اين مورد آرت در يونان باستان مربوط مي‌شود. نزديكي هنر و ورزش در اين زمان‌ها در طبيعت بازيهاي المپيك نشان داده شده‌است، همان‌طور كه ما ديده‌ايم، جشن‌هايي از فعاليت‌هاي ورزشي و هنري، شعر خواني، مجسمه‌سازي و آرشيتكت مي‌باشند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۴ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي(تغذيه)

تغذيه

امروز بيش از هر زمان ديگري ارزش فعاليت‌هاي بدني و نقش آن در سلامت شناخته شده‌است. در واقع زندگي ماشيني، فعاليت‌هاي حركتي روزمره را كاهش داده و براي جلوگيري از بروز بسياري از بيماري‌ها ورزش امري ضروري است. گاهي يك ورزشكار فراتر از حفظ سلامتي در رشته‌اي خاص جهت كسب مقام قهرماني كوشش مستمر مي‌نمايد كه در اين شرايط تمامي عوامل در بدن تغيير مي‌كنند. قلب، ريه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سيستم عصبي و به‌خصوص ماهيچه‌ها نياز به تطابق با وضعيت جديد دارند. در واقع هيچ استرس و فشاري مانند يك ورزش سنگين و طولاني مدت روي بدن تأثير نمي‌گذارد؛ بنابراين جهت كسب مقام قهرماني يكي از مسايل مهم، تغذيه ورزشكاران است. ورزشكاران براي ريكاوري بهتر و گرفتن نتيجه بهتر مصرف ويتامين‌هاي A,B،CD,E،zinc,iron,K،Calcium,chromium كنند. رسيدن ويتامين‌هاي لازم به بدن باري فعاليت‌هاي ورزشي بسيار مهم است و با رعايت اين امر نتيجه بهتر حاصل مي‌شود.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۳ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي(ورزش - باستاني)

تحريك و تحرك بخشيدن به ورزش‌ها اغلب يك حالت و وسيله بياد ماندني نمي‌باشد. براي مثال، پيشقدمان دريانوردي و قايق‌راني اغلب مي‌گفتند كه اغلب مسابقه قايق‌هاي باد شونده به معني تحريك بخشيدن به مهارت‌هاي يادگيرندگان قايق‌راني و دريانوردي است. اما با وجود اين، اغلب مهارت‌هاي محرك براي افزايش قابليت كارايي و عملكرد در موقع رقابت بيشتر از يادگيري باهم ادغام مي‌شوند. روحيه ورزشكاري يك روحيه يا حالتي را بيان مي‌كند كه از آن فعاليت يا رقابت بخاطر خود آن لذت مي‌برند. اين حالت عاطفي معروف توسط خبرنگار ورزشي Grantland Rice به اين صورت معني مي‌شود كه مهم نيست كه شما برنده يا بازنده شديد بلكه اين مهم است كه بازي را انجام داده‌ايد. و شعار المپيك مدرن كه توسط بنيان‌گذار آن پيير د كوبرتن اين است. مهم‌ترين چيز اين نيست كه برنده نشديد اما اين است كه شما شركت كرديد، نمونه‌هايي از بيان اين حالت عاطفي مناسب هستند. بيان مي‌شود.

اما اغلب فشار براي رقابت يا يك تمايل فردي براي احراز كارايي مانند فشار و زور تكنولوژي مي‌تواند بر بازي لذت بخش و رقابت عادلانه توسط شركت كنندگان تأثير بگذارد.

افراد مسئول براي فعاليت‌هاي تفريحي اغلب در جستجوي شناخته شدن و كسب احترام در ورزش‌ها هستند كه با پيوستن به فدراسيون ورزش‌ها مانند كميته بين‌المللي المپيك يا با تشكيل هيئت منظم و قانوني اقدام به اين كار مي‌كنند. در اين صورت ورزش‌ها از حالت تفريحي به حالت رسمي عوض مي‌شوند: در ارتباط با اعضاي جديد اخير از قبيل دوچرخه سواران كوهنوردان برفي، و كشتي گيران هستند بعضي از اين فعاليت‌ها جنبه عمومي و همگاني دارند اما شكل‌گيري غير يكسان در فرم‌هاي مختلف براي مدت زمان طولاني دوام داشته‌است. در حقيقت، مقررات رسمي ورزش‌ها در ارتباط با زندگي مدرن و توسعه فزاينده‌است.

روحيه ورزشكاري، تحت هر اسمي مربوط به رفتار رقابت‌كننده در قبل، در طي و بعد از رقابت مي‌باشد. نه تنها اگر يك ورزشكار برنده شود بايد روحيه ورزشكاري خوبي داشته باشد و آن را حفظ كند بلكه اگر او ببازد بايد هم چنين اين روحيه را حفظ كند. براي مثال در فوتبال روحيه ورزشكاري چنان ملاحظه شده‌است كه براي معالجه يك ورزشكار زخمي از طرف مقابل توپ را به بيرون از زمين بازي شوت مي‌كند كه امكان معالجه او را فراهم سازند. به‌طور دوجانبه تيم ديگر انتظار دارد كه توپ را در موقع پرتاب به داخل زمين بازي دريافت كند.

خشونت در ورزشها شامل رد شدن از روي خط رقابت عادلانه و ايجاد خشونت و دعوا است. ورزشكاران، مربيان، طرفداران آن‌ها و والدين بعضي وقتها رفتار خشونت‌آميز را عليه افراد يا املاك و تأسيسات در نمايش ناراحتي از عادلانه بودن نمايش، احاطه طرف مقابل و عصبانيت يا جشن و سرور در پيش مي‌گيرند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۳ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي(باستان.ورزش؟)

آريايي‌ها يكي از شعب مردمان هند و اروپايي بودند. برخي از باستان شناسان معتقدند كه ساكنان اوليه آريان‌ها يا آريايي‌ها در قسمت شرقي و جنوب شرقي درياي خزر بوده و برخي ديگر آن‌ها را به مردمان قفقازيه كه به قسمت‌هاي جنوبي خزر آمده‌اند نسبت مي‌دهند. ايشان سربازاني را تشكيل مي‌دادند كه مي‌بايست يك روز جانشين امرايي بشوند كه خود در خدمت ايشان بودند؛ بنابراين آريان‌ها مردماني قوي، سلحشور و صحرا گرد بوده و كار عمده‌شان پرورش حيوانات اهلي و شكار و سواري و تيراندازي بوده‌است. ورزش و تقويت قواي بدني و مهارت در جنگ و سواري و تيراندازي و راهپيمايي از اصول متداول اين مردم بوده‌است قومي كه دائماً در حال كوچيدن و منازعه با بومي‌هاي محلي بوده و به قهر و غلبه زمين‌ها و كشتزارها را تصاحب مي‌كرده قطعاً بايد چالاك و سلحشور و بردبار و قوي‌اندام باشند.
اين مردم به تدريج شهرنشين شده و ده و شهر و قصبه به وجود آورده‌اند از وقتي كه آريان‌ها شهرنشين شدند هميشه مورد هجوم شعبه ديگر آريايي‌ها – سكاها واقع شدند. قبل از تشكيل دولت ماد، آريان‌ها به شكل ملوك الطوايفي مي‌زيسته و رئيس هر خانواده با قدرت كامل خانواده را اداره مي‌كرد، و در مواقع جنگ يكي از رؤساي اين خانواده فرماندهي لشكر را به عهده مي‌گرفتند كه بعداً مقام سلطنت از همين اختيارات به وجود آمد. در آن زمان هيچ‌يك از امراء و سلاطين قدرت رئيس خانواده را تهديد نمي‌كردند.

از قرن نهم قبل از ميلاد سه تيره بزرگ آريايي در سرزمين ايران به حكومت رسيدند، در مشرق باختري‌ها، در مغرب مادها و در جنوب پارس‌ها. آنچه از اخلاق و آداب اين زمان روشن است حالت آمادگي قوم آريايي براي حركت و جنگ و دفاع بوده و در اين عصر كشت غلات كاملاً مرسوم شده و در دهات و قصبات مزارع رونق بيشتري يافتند. تربيت حيوانات اهلي را عملي ساخته و اسب و سگ از نظر فوايدي كه در جنگ و سفر و حضر و نگهباني رمه و گله داشتند بيشتر اهميت داشت.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۲ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي(ورزش وجايگاه)

كشف‌هاي بسيار نويني در فرانسه، آفريقا و استراليا دربارهٔ هنر غارنشين‌ها وجود دارد (براي نمونه لاسكائوكس) كه مربوط به زمان ماقبل تاريخ است اطلاعات زيادي دربارهٔ جشن‌هاي مذهبي و رفتار انسان‌ها از آن دوران را در دسترس قرار مي‌دهد. دانشمندان با كمك تاريخ‌نويسي كربني دريافته‌اند كه پيشينهٔ برخي از اين منابع به ۳۰۰۰۰ سال پيش بازمي‌گردد. شواهد مستقيم و كافي دربارهٔ ورزش از اين منابع به دست نيامده‌است اما مي‌توان اين برداشت را داشت كه فعاليت‌هايي در آن دوران وجود داشته كه برابر ورزش در زمان ما مي‌شده‌است.

واقعيت‌هاي هنري و ساختاري وجود دارد كه نشان مي‌دهد كه در ۴۰۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح چيني‌ها با ورزش و فعاليت‌هاي شبيه آن سر و كار داشته‌اند. به‌نظر مي‌رسد كه ورزش ژيمناستيك يكي از ورزش‌هاي پرطرفدار و عمومي در چين باستان بوده‌است. آثار باقي‌مانده از فرعونها نشان مي‌دهد كه تعداد زيادي از ورزش‌ها، شامل شنا و ماهيگيري، به‌طور كامل گسترش يافته و تكميل شده بود و به‌طور منظمي در چندين هزار سال قبل در مصر باستان انجام مي‌شده‌اند. ساير ورزش‌هاي مصر باستان شامل پرتاب نيزه، پرش ارتفاع و كشتي گرفتن بود. ورزش‌هاي ايران يا پرشياي باستان مانند هنر نظامي ايرانيان در زمان زرتشتيان ارتباط نزديكي با مهارت‌هاي دفاعي و رزمي جنگي داشت. از رشته‌هاي ورزشي ديگري كه در پرشيا رواج داشت از چوگان و شمشيربازي سوار بر اسب مي‌توان نام برد. در اروپا، علائم باقي‌مانده از ايرلند باستان شمايلي از آماده كردن جنگاوران براي جنگ را نشان مي‌دهد كه يادآور ورزش هاكي ايرلندي در عصر حاضر است. پيشينه اين تصاوير به ۱۳ قرن قبل از ميلاد مسيح بازمي‌گردد.

شمار زيادي از رشته‌هاي ورزشي از قبيل، كشتي، دو، بوكس، پرتاب نيزه، پرتاب ديسك، راندن گاري در زمان يونان باستان وجود داشته‌اند. اين فعاليت‌ها ارتباط فرهنگ نظامي و توسعه ورزش در يونان باستان را نشان مي‌دهد. از زماني كه يوناني‌ها المپيك را به وجود آوردند، ورزش بخشي از فرهنگ اين كشور شده‌است. بازي‌هاي المپيك در ابتدا هر چهار سال يكبار در المپيا (دهكده كوچكي در پلئوپونس) برگزار مي‌شده‌است. از آن روزگار تا زمان حال اين ورزش‌ها به‌شكل فزاينده‌اي سازمان يافته‌تر شده‌اند و مقررات ويژه‌اي براي آن‌ها تدوين شده‌است. صنعتي شدن زمان استراحت و تفريح بيشتري براي شهروندان كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه فراهم كرده و باعث شده مدت زمان بيشتري براي ورزش صرف كنند. چه به‌عنوان تماشاچي مسابقه‌هاي هيجان‌انگيز ورزشي و چه به‌عنوان شركت‌كننده در اين‌گونه رقابت‌ها. اين گرايش‌ها و تمايل‌ها با كارايي مد يا وسايل ارتباط جمعي گسترده و ارتباطات جهاني وسيع ادامه دارد. حرفه‌اي شدن در يك ورزش يك مورد و امتياز خاصي شده و بعلاوه بودن آن‌ها محبوبيت و مردمي بودن ورزش‌ها را افزايش داده‌است، تا آن جا كه طرفداران ورزش‌ها شروع به تبليغ و نمايش ورزشكاران حرفه‌اي از طريق راديو، تلويزيون و اينترنت كرده‌اند كه همه آن‌ها در تمرين‌ها و رقابت‌هاي ورزشي با ورزش‌هاي آماتور شركت و نقش دارند. فوتبال محبوب‌ترين و مردمي‌ترين ورزش در سطح جهان است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۸:۰۲ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي (ورزش از نظرلغوي)

ورزش از نظر لغوي اسم مصدر است. به معناي «ورزيدن» و برزيدن مصدر آن، يعني كاركردن، عمل كردن، كوشيدن، پياپي انجام دادن و رياضت كشيدن است. معادل كلمه ورزش در زبان انگليسي "sport" است كه به هر نوع فعاليت بدني و بازي كه منجر به انجام مسابقه و نمايش مهارت بين دو فرد يا دو گروه شود و ملزم به انجام تمرين‌هاي مداوم و فراگرفتن مهارت در يك حركت يا رشته ورزشي باشد، اطلاق مي‌شود.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۷:۵۸ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي (ورزش چيست؟)

ورزش به تمامي گونه‌هاي فعاليت فيزيكي بدن گفته مي‌شود كه شركت كنندگان آن مي‌توانند به صورت منظم و سازمان يافته يا گاه به گاه در آن شركت كنند و از آن براي بهبود تناسب اندامشان يا فراهم آوردن سرگرمي و تفريح بهره ببرند. ورزش مي‌تواند به صورت رقابتي برگزار شود كه در اين صورت بايد بر پايهٔ رشته قوانيني كه مورد توافق همگان است، يك يا چند برنده در آن مشخص گردد كه در اين‌گونه ورزش‌ها شركت كنندگان بايد درجه‌اي از توانمنديهاي مربوط به آن رشته به ويژه در رده‌هاي بالاتر را داشته باشند. ورزش به دو دسته كلي تقسيم مي‌شود:

  • ورزش انفرادي
  • ورزش تيمي

    هم‌اكنون با در نظر گرفتن ورزش‌هاي تك نفره، صدها رشتهٔ ورزشي وجود دارد. ورزش‌هاي گروهي مي‌تواند افراد را در قالب دو يا چند گروه دسته‌بندي كند و تيم‌ها با هم رقابت كنند. گونه‌هايي از فعاليت‌هاي غير فيزيكي وجود دارد كه گاهي آن‌ها را به ورزش نسبت مي‌دهند و به آنها ورزش فكري گفته مي‌شود؛ براي نمونه مي‌توان به ورق‌بازي و بازي‌هاي تخته‌اي و فكري اشاره كرد.

    تعريف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگي دارد:

    براي نمونه رقابت‌هاي شنا كه در برابر هزاران نفر در يك استخر سرپوشيده ويژه مسابقات انجام مي‌گيرد يك گونه از ورزش به‌شمار مي‌رود در حالي كه شنا در يك استخر معمولي يا در دريا يك تفريح شمرده مي‌شود. رشته‌هاي فراواني در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزينه زيادي را چه به عنوان شركت‌كننده و چه به عنوان تماشاگر صرف ورزش مي‌كنند. ورزش و ورزش كردن طي ساليان طولاني از قالب يك تفريح و سرگرمي به قالب يك حرفه و فعاليت درآمده‌است و تعداد بيشماري از ورزشكاران حرفه‌اي در سراسر جهان از طريق ورزش به ثروت رسيده‌اند. اين يكي ديگر از ويژگي‌هاي ورزش به‌شمار مي‌آيد. امروزه ورزش زنان نيز جايگاه ويژه‌اي در مجامع بين‌المللي پيدا كرده‌است. ولي با اين وجود به ورزش بانوان آنگونه كه در خور آن باشد توجه نمي‌شود كه اميد است در آينده نه چندان دور حمايت‌هاي ويژه اي از آن به عمل آيد.

    واژهٔ ورزش كه از ديرباز معناي تمرين و ممارست داشت به هنگام تصويب «قانون ورزش اجباري در مدارس» در ۱۶ شهريور ماه ۱۳۰۶ خورشيدي به‌طور رسمي به معناي امروزي وارد قاموس واژگان دولتي ايران شده‌است. توسعهٔ ورزش‌ها، با توجه به گذشتهٔ كامل آن‌ها، مطالب مهمي را دربارهٔ دگرگوني‌هاي اجتماعي و دگرگوني‌هاي خود ورزش‌ها آشكار مي‌نمايند.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۷:۵۸ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)

حامدرحيمي پنجكي



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ خرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۷:۵۷ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)