نام سبك: بوكس
بوكس ورزشي است كه در آن حملات و دفاع تنها با مشت صورت مي گيرد. بوكسورها دستكش مي پوشند و تعداد راندها از سه تا پانزده وقت سه دقيقه اي متغير است. بين هر دو راند يك دقيقه استراحت وجود دارد و مسابقه در يك رينگ مربع كه با چهار طناب محصور شده است برگزار مي گردد. ريشه اين ورزش به سال 1500 قبل از ميلاد مسيح و در منطقه مديترانه برمي گردد كه بعدها و در اوايل قرن هجدهم ميلادي در كشور انگلستان دوباره ظاهر گشت. البته تا آغاز قرن بيستم ميلادي، استفاده از دستكش مجاز نبود و هيچ قانوني خاصي هم در آن وجود نداشت. در سال 1839، اولين قانون اين رشته ورزشي تدوين گرديد. در اين قوانين (كه در سال 1853 اصلاح گرديدند) تصويب شد كه اين ورزش در يك رينگ مربع شكل 24 فوتي كه با طناب محصور شده باشد انجام گردد. تمامي اين قوانين با الهام از اولين مقررات تدوين شده آن باقي ماند به جز آنكه بوكسور ناك دان شده مجبور بود با اختيار خود تسليم شده و به روي زمين قرار بگيرد و ضربات لگد، هل دادن، ضربات سر و ضربات به قسمت هاي زير كمربند حريف، ممنوع اعلام شدند. در سال 1867، قوانين Marquess به جامعه قهرماني آمريكا موسوم به Johnl معرفي گرديد. از بزرگترين فايترهاي بوكس جايزه بزرگ لندن تا تغيير مقررات آن مي توان به سوليوان اشاره كرد. اولين رقابتهاي قهرماني جهان، با پيروزي فردي به نام جيمز جي كوربت معروف به جيم جنتلمن همراه بود كه توانست در سال 1892، سوليوان را شكست دهد. بعد از پايان جنگ جهاني دوم، اين ورزش به سرعت در شرق آسيا و در دهه 1950 در سراسر آفريقا گسترده شد. در نيمه دوم قرن بيستم ميلادي، اين رقابتها تنها در رده سنگين وزن ها انجام مي شد اما در سال 1904، ورزش بوكس سرانجام به المپيك هم راه يافت. در دهه 1920، اولين جرقه هاي پيشرفت و شهرت اين ورزش در جهان زده شد و البته در اين ميان رقابت در رده هاي سنگين وزن معروفيت و محبوبيت بيشتري در بين علاقمندان داشت. در اين زمان، فردي به نام (جك دمپسي) بت مردم محسوب مي شد. در اوايل قرن نوزدهم و با گسترش بوكس آماتور، قانون ناك اوت يا همان شمارش ده ثانيه اي براي بوكسور به زمين افتاده و همچنين چند قانون ديگر تصويب و اصلاح گرديد. در حال حاضر، در بوكس حرفه اي، بسياري از فايترها امتيازهايبسياري را از ناك اوت كردن حريفان خود مياندوزند.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۶:۳۷:۵۷ توسط:رزم موضوع:
نظرات (0)
نام سبك: آي كي دو
بنيانگذار: احمد علي آق ساقلو
موريهه وشيبا (morihei ueshiba) (1969-1883) پايه گذار سبك آي كي دو بود. Ai: به معناي هماهنگي Ki: به معناي نيروي دروني، انرژي طبيعي do: به معناي راه و روش مي باشند. آي كي دو را با عنوان روش هايي براي دفاع شخصي و بهبود رفتار انساني مي شناسند. يك رزمي كار آي كي دو تلاش مي كند تا فنون دفاع شخصي را بدون آسيب رساندن يا حمله به ديگران انجام دهد. حركات پايه در آي كي دو حركات طبيعي هستند و اكثر حملات در اين سبك به صورت ذاتي و با الهام از ذات طبيعت انجام مي شوند. يك آي كي دو كا، بدون تلاش براي حمله يا تهاجم تنها مي كوشد تا خود را با شرايط هماهنگ كرده و در برابر حملات احتمالي حريفان، از خود دفاع نمايد. آن گاه در صورت لزوم از ضربات مشت يا لگد خود نيز استفاده مي نمايد. يك آي كي دو كا واقعي بهتر مي داند تا قدرت خود را بدون ضربه زدن به ديگران و يا تحقير آنان حفظ نمايد. تاريخ هنر رزمي آي كي دو: موريهه وشيبا (1969-1883) كه به او دوشو هم مي گويند در سال 1931 و در شهر توكيو شروع به تدريس اين رشته كرد. او ابتدا تحت نظر و تعليم اساتيد بزرگ هنرهاي رزمي كشورش قرار گرفت و بعد از كسب تجربه و مهارت در بسياري از سبك هاي رزمي از جمله (Jujitsu) يا مبارزه بدون اسلحه، (kenjitsu) مبارزه با شمشير و (sojitso) يا مبارزه با نيزه در حاليكه از صرف يك مبارزه گر بودن ارضاء نمي شد به مذهب و فلسفه روي آورد و در آنها نيز به تبحري خاص دست يافت. اما فرمول اوليه سبك آي كي دو در پي اتفاقي ناگهاني و در سال 1925 شكل گرفت. در بحثي كه پيرامون هنرهاي رزمي بين وشيبا و يك افسر ارشد نيروي دريايي ژاپن روي داد، افسر نيروي دريايي، استاد را به يك مبارزه تن به تن فرا خواند و با يك شمشير چوبي به او حمله كرد. استاد بدون اسلحه در برابر او قرار گرفت و توانست حملات حريفش را به خوبي خنثي كند بطوريكه رقيب نيرومند او از شدت خستگي سرانجام تسليم شد و شمشيرش را انداخت. او بعدها گفت كه مي توانست همه حركات حريفش را حتي قبل از اينكه به مرحله اجرا در بيايند ببيند و اين براي او به منزله جرقه اي براي ابداع يك سبك جديد برد. او توانسته بود يك مهاجم مسلح را بدون استفاده از هيچ گونه اسلحه اي و بدون اينكه آسيبي به وي وارد كند از پا بيندازد. دوشو آن گاه به تمرين و آموزش اين رشته پرداخت و اين كار را تا پايان عمرش ادامه داد. بعد از مرگ او در آوريل سال 1969 دولت ژاپن عنوان معلم ملي هنرهاي رزمي را به وي اعطاء كرد. فرزند استاد، كيششومارو وشيبا كه وارث القاب و عناوين پدر و مفتخر به عنوان Doshu يا رهبر راه مي باشد، توانست راه پدر را به خوبي ادامه دهد و هم اكنون به واسطه تلاش هاي او نزديك به يك ميليون نفر در جهان به اين ورزش مي پردازند. آي كي دو، هماهنگي بين ذهن و بدن را افزايش مي دهد و يكي از موثرترين و بهترين راههاي دفاع شخصي محسوب مي شود. اين رشته به افراد اين قدرت را مي دهد تا از خود در برابر هر تعداد مهاجم به خوبي حمايت نمايند. در اين سبك از تكنيك هايي مشابه كاراته Ashihara استفاده مي شود كه با استفاده از آنها مي توان از تكنيك قفل كردن مفصل ها براي از كار انداختن عضلات حريف استفاده برد. سال 1998 در ژاپن سالي پر التهاب براي احمد علي آق ساقلو و سالي سرنوشت ساز براي هنرهاي رزمي در ايران بود. استاد »ياسو كوباياشي« طي مراسمي قبولي وي را در امتحانات ارتقاء سطح رده دان 3 اعلام كرد و گواهينامه اجازه تدريس آي كي دو در كشور جمهوري اسلامي ايران را به وي اهدا كرد. يك سال بعد نخستين باشگاهش را در تهران باز كرد. آي كي دو را همانطور آموزش داد كه در ژاپن آموزش ديده بود با همان وسواس استاد كوباياشي (دان 8 آي كي كاي) و اساتيد بزرگ ديگري كه به او اصول آي كي دو را آموزش داده بودند. استاد آق ساقلو آرام آرام اما پيوسته به توانايي ها و سطح كيفي كارش افزود و نام خود را نه تنها در ايران كه در سطح بين المللي نيز مطرح ساخت. در سال 1377 نخستين باشگاهش افتتاح شد و هم اكنون حدود 300 باشگاه در سراسر كشور تحت سرپرستي وي هستند. به تعبير خودش هم اكنون مشغول تربيت نوه هايش در رشته آي كي دو است. وي كه در سال 1998 به ايران بازگشته بود تماس خود را با اساتيدش و همين طور مركز جهاني آي كي دو،Hombu Dojo قطع نكرد. با گسترش فعاليتش در ايران سبك مستقل آي كي دو را در فدراسيون رزمي به ثبت رساند. وي با مشاوره اساتيدش و همچنين اساتيد مركز جهاني آي كي دو روز به روز به كيفيت كارش مي افزود تا اينكه مركز جهاني آي كي دو در ارديبهشت سال 1385 باشگاه هاي تحت سرپرستي وي را كه به نام Ali Dojo شناخته شده بود، به رسميت شناخت. اين، به اين معني است كه از نظر Hombu Dojo باشگاه هاي تحت سرپرستي احمد علي آق ساقلو هم سطح باشگاه هاي تحت سرپرستي استاد كوباياشي هستند. در اين حكم چنين آمده است: »آي كي دو جمهوري اسلامي ايران (ALL DOJO) به عنوان يك گروه رسمي ثبت شده زير نظر احمد علي آق ساقلو از طرف مركز جهاني آي كي دو (Hombu Dojo) براي آموزش و تعليم هنر آي كي دو با توجه به اصول مورد نظر بنيانگذار آن موريهه اوشيبا به رسميت شناخته مي شود. نوزدهم آوريل 2006، به امضاء دوشو موريتر و اوشيبا رئيس مركز جهاني آي كي دو«. به اين ترتيب استاد احمد آق ساقلو مي تواند از طرف مركز جهاني آي كي دو امتحانات ارتقاء سطح دان را برگزار نمايد. كساني كه بتوانند با موفقيت اين آزمون ها را پشت سر بگذارند، احكام خود را از ژاپن به امضاء استاد اوشيبا رئيس آي كي دو جهان دريافت خواهند كرد. همچنين احكام رده كيو با امضا استاد آق ساقلو در Hombu Dojo معتبر هستند.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۶:۳۷:۵۶ توسط:رزم موضوع:
نظرات (0)
عكسهايي از توني جا(toni jaa) بازيگر معروف فيلمهاي رزمي از جمله مشت خاردار :
5فوريه 1976 سورين تايلند شگفتي ديگر چشم به جهان گشود . بولدوذر يا ماشين كوبنده در آمريكا ، لژيونر يا گلادياتور در آسيا لقبهايي است كه به توني جا داده شده است . شايد در نگاه اول ناآشنا به نظر برسد اما با كمي صبر در فيلم مشت خاردار 1 سومين فيلم برتر رزمي آسيا و هفتمي در جهان اين مطلب جا مي افتد كه توني جا چهره جوان و ناآشنا كيست !
مشت خاردار 1 در سال 2003 توانست توني جا را به اوج شهرت در هنرهاي رزمي در كنار جكي چان و جتلي برساند توني جا قبل از مشت خاردار1 در سه فيلم ديگر هم بازي كرده نه بعنوان نقش اول بعنوان نقش منفي . توني جا در سال 1994در سن 18 سالگي وارد بازيگري شد در فيلم plook mun kuen ma kah 4 بازي كرد اما شهرت چنداني به چنگ نياورد و تا سال 2001 بازيگري نكرد . در سال 2001 با حضور در 2 فيلم توانست خود را به كارگردانان تايلندي معرفي كند و در سال 2003 در بازي در مشت خاردار 1 توانست توانايي هاي خود را به اثبات برساند . او در نقش تين در قالب يك جوان روستايي توانست هنرهاي رزمي خود را به ديد عام بگذارد و نقطه ي عطفي براي خود در قالب بازيگري به چنگ آورد و در آسيا همچنين در آميريكا و اروپا خود را مشهور كند. در سال 2004 در فيلم باديگارد در نقش سوپرماركت جنگنده به روي غلتك بازيگري چسبيد و بالاخره در سال 2005 در فيلم تام يونگ گنگ : بازي يا همان شرافت اژدها در نقش خم در قلب يك روستايي متمدن و با سنت عالي ظاهر شد اگرچه اين فيلم جايي در زمره فيلمهاي رزمي پيدا نكرد ولي به تنهايي شاهكاري براي خود به حساب ميامد .محتواي اين فيلم در ظاهر توهي ولي در باطن سرشار از هنرهاي رزمي است فيلم از آنجايي شروع ميشود كه عده اي فيل خم را مي دزدند و خم براي پس گرفتن فيل به استراليا سفر ميكند وبا مشكلاتي روبرو ميشود و فيل او تنها بخشي از ماجراست عده اي كه فيل خم را دزديده بودند و مادر فيل را كشته بودند عضو گروه بزرگتري بودند كه خلافهاي بزرگتري نسبت به فيل دزدي انجام ميدهند از جمله فروش مواد مخدر و زورگيري و... خم كه اين موضوعات را نمي دانست به امر پدرش سفر ميكند و... . يكي از ويژگيهاي اين فيلم (شرافت اژدها) اين است كه حدودا 6 دقيقه فيلم بدون كات فيلم براداري شده دوربين پشت توني جا چهار طبقه بالا ميرود و تمامي زد و خورد ها را نشان ميدهد و توني هم مانند لژيونر پيش ميرود و تمامي اعضاء باند شرور را از پيش برمي دارد . در كل 29 دقيقه از اين فيلم در آمريكا سانسور شده است كه اين خود نيز از عواملي به حساب مي آيد كه شرافت اژدها در جشنوارهاي بزرگ جايزه اي نگيرد . در سال 2007 نيز توني جا در بازي در فيلم باديگارد2 خوب ظاهر شده است . همچنين در سال 2007 در فيلم مشت خاردار 2 در حال بازيگري است كه هنوز كار اين فيلم به پايان نرسيده است . اما در كشور ما به اشتباه نام فيلم شرافت اژدها را مشت خاردار 2 گذاشته اند و يك فيلم ديگر تايلندي را كه اصلا قابل قياس با مشت خاردار 1 نيست را با نام مشت خاردار 3 نهادينه اندكه اين اشتباه را همين جا اصلاح كنيم كه فقط مشت خاردار 1 ساخته شده است و مشت خاردار 2 هنوز در حال ساخت به سر مي برد.
برچسب:
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۶:۳۷:۵۲ توسط:رزم موضوع:
نظرات (0)
+ نوشته شده:
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت:
۰۶:۳۷:۵۲ توسط:رزم موضوع:
نظرات (0)