رزمی(حامدرحیمی پنجکی) رزمی(حامدرحیمی پنجکی) .

رزمی(حامدرحیمی پنجکی)

دوجو (محل تمرین)

دوجو : محل تمرین

محلی که آموزش ورزشهای رزمی در آن انجام میشود دوجو نام دارد که معنای آن ( محلی برای یادگیری راه ) است .

دوجوی سنتی با تشکهایی مفروش شده است که در ورزش رزمی  (تاتامی نامیده میشود )

این تشکها معمولا به ابعاد 1*2 و به شکل مستطیل بوده و پر از کاه ساخته میشدند امروزه این تشکها اغلب از مواد مصنوعی ساخته میشوند در سبکهای رزمی بدون تاتامی از تشکهایی همچون تشکهای ژیمناستیک و یا تشکهای کشتی استفاده میشود .

دوجودر دوجو معمولا مکانهایی برای اهدافی همچون احترام در نظر گرفته میشود که با عکسهایی از مقامات عالیرتبه سبک رزمی ( به طورمثال  موسس سبک رزمی  یا استادان بزرگ این سبک ) و یا خطاطی هایی  از شعارها و سخنهایی در مورد سبکهای رزمی تزئین شده است .

اندازه های دوجو در گوشه و کنار جهان متفاوت است . کوچکترین دوجو باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا چندین زوج از افراد بتوانند آزادانه در میان یکدیگر در تمرینی آزاد و یارندوری حرکت نمایند .

برخی از دوجوها ممکن است به کوچکی 36 متر مربع یا کمتر باشند .

دوجوهای بزرگ میتوانند 100 ها تاتامی را در خود جای دهند .

در شرایط آموزش به صورت همزمان 100 نفر از شاگردان  یا حتی بیشتر در دوجو تمرین میکنند .

علاوه بر محل تمرین اکثر دوجوها مکانهایی را برای تعویض لباس رزمی شاگردان و دستشویی و حمام ها و اتاق کار و محلهایی از این قبیل در نظر گرفته اند .

همچنین بسیاری از دوجو ها قسمتهایی را برای آموزشهای تکمیلی همچون بالا رفتن از طناب و بلند کردن وزنه پلایومتریک و ... در نظر گرفته اند .

دوجو باید بسیار تمیز نگه داری شود .

تاتامی و همچنین تمامی قسمتهای دوجو نیز معمولا به صورت منظم تمیز میشود از آنجایی که شاگردان با پاهای برهنه تمرین میکنند حفظ نظافت و پاکیزگی تمامی قسمتهای دوجو مهم است

دوجو محل تمرین ورزش رزمی استدوجو تنها محلی برای رفتن و آموختن جنبه های تکنیکی ورزشهای رزمی نیست بلکه مکانی است برای آموختن حلم و متانت و راه و روش زندگانی .

محلی است که شاگردان در آن یاد میگیرند چگونه خود را کنترل و با دیگران با احترام و وقار رفتار کنند و چگونه به استادان و بزرگترها احترام بگذارند .

آنها یاد میگیرند از کسانی که پائین تر از خودشان هستند مراقبت کنند .به همین دلیل شاگردان سبکهای زرمی  به هنگام ورود و خروج ازدوجو تعظیم مینمایند تا احترام خود را نه تنها به آن مکان بلکه به تعلیمات و یادگیریهایی که در آنجا انجام میشود و همچنین انجمن ورزش رزمی ابراز کنند .

دوجو مورد احترام و تکریم و تقدیس قرار میگیرد .

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۳۸:۳۸ توسط:رزم موضوع: نظرات (0)